Cercar en aquest blog

dissabte, 11 de desembre del 2010

13. CONCLUSIONS

Al centre que he realitzat el Pràcticum I he estat ben acollida per tot el professorat, perquè pesava el fet de que era una antiga alumna i també hi havia un bon ambient de treball amb les persones més properes amb les quals he hagut de relacionar-me més.

En aquest Pràcticum I he acabat elaborant un material didàctic per l'avaluaicó interna de la comprensió lectora de Llengua Catalana que pot ser d'utilitat pels mestres que imparteixen la matèria de la Llengua Catalana; tal com pel conjunt del centre, perquè avalua tota la primària, donant una idea de conjunt i alhora pot permètre la comparació en anys successius.

L'objectiu d'aquest Pràcticum en un primer moment era molt ambiciós perquè vaig tirar de llarg, pensava que podria abançar amb facilitat, però un cop m'hi vaig ficar i amb les constants reunions de coordinació, de treball i d'elaboració de les preguntes (proves), vaig haver de modificar els objectius inicials.

Cal tenir present el principi de coherència, en el sentit que només podem avaluar allò que realment s'ha treballat en els processos d'ensenyament i aprenentatge; com a professional del món de la psicopedagogia, cal saber traslladar aquest criteri al professorat basat en el principi de coherència entre allò què ensenyem i allò què avaluem.

Amb les persones més properes que he hagut de treballar hem intentat tenir un criteri dinàmic i obert del processos educatius; és a dir, estar oberts a les propostes de canvi, motivats en la millora de la tasca educativa concretament en la lectura i la comprensió de la Llengua Catalana.

I finalment estic satisfeta de la feina realitzada en aquest primer Pràcticum I  i espero completar totes les fases del Pla de Treball que m'he plantejat en el segon Pràcticum.

dimarts, 7 de desembre del 2010

12. ELABORACIÓ DE LES PROVES DE LLENGUA CATALANA.

Aquest títol correspon a la sisena fase i s'ha realitzat durant el mes de novembre i desembre amb una durada de més de 30 hores.

Objectius que vaig proposar van ser:

- Elaborar les proves psicopedagògiques d'avaluació interna de Llengua Catalana, aplicades als cursos de final de Cicle Inicial, Cicle Mitjà i Cicle Superior (2n, 4t i 6è).

Els destinataris implicats són:  La Tutora de Pràctiques i la Practicant.

Activitats i continguts: Elaboració de les proves d'avaluació interna de Llengua Catalana.

Instruments i/o tècniques: Informació recollida en les reunions, les mostres de les proves que es feien en anys anteriors, llibres especificats a la bibliografia, etc.

Indicadors d'avaluació: Tenir un document amb les proves realitzades.  

Aquesta fase s'ha realitzat cicle per cicle, és a dir, primer Cicle Inicial, després Cicle Mitjà i finalment Cicle Superior, amb les seves respectives reunions de treball amb els coordinadors de cada cicle.

Ja en alguna altra fase com la fase 4, s'han adelantat aspectes de l'elaboració, ja que algunes d'elles es realitzen en paral·lel i cal comentar-ho abans.

En tots els Cicles es segueix la mateixa estructura, perquè així després serà més fàcil fer el barematge. Totes les proves consten de 7 preguntes gradades: fàcils, intermitges i difícils. 

11. REUNIÓ DE TREBALL AMB CICLE MITJÀ I SUPERIOR

Aquest títol correspon a la quarta fase i s'ha realitzat durant la segona quinzena d'octubre amb una durada de 10 hores. (ja esmentada abans amb Cicle Inicial)

Objectius que vaig proposar van ser:

- Mostrar les proves que tradicionalment es passaven.
- Demanar la seva col·laboració per delimitar aspectes a tenir en compte en les propostes de canvi i/o de reestructuracions dins de les mateixes.

Els destinataris implicats són: professorat adscrit al Cicle Inicial, Cicle Mitjà i Cicle Superior (tutors i especialistes), la Tutora de pràctiques i la practicant.

Activitats i continguts: Presentació dels objectius del Pla de treball i de les proves existents i recullir les propostes que es plantegen en la reunió.

Instruments i/o tècniques: Les mostres de les proves de Llengua CAtalana dels anys anteriors. i també els llibres de lectura de Català de tots els cursos (1r, 2n, 3r, 4t, 5è i 6è).

Indicadors d'avaluació: Els acords presos en aquestes reunions.


En aquesta fase com ja s'havia acordat anteriorment ens vam reunir amb l'equip de Cicle Mitjà i Superior.

Vaig mostrar les proves que es feien anteriorment i els professors del cicle van donar les seves opinions i comentaris. Per finalment acordar que les proves les tornaria a elaborar de nou, ja que les anteriors es van desestimar.

(fase 6 d'elaboració de les proves)
En una posterior reunió vaig presentar material nou, per tal que l'equip de cicle el valores. Aquí ja vaig agafar de model les proves de CI i així vaig anar seguint la mateixa estructura.

En la següent trobada amb CM i CS van aportar els seus comentaris sobre les proves que havia elaborat, fent incidència sobre:

- El tipus de lletra (imprenta, però que sigui clara i entenedora).
- El tamanys de la lletra.
- L'interliniat.
- Fer preguntes gradades: fàcils, intermitges i difícils.

10. REVISIÓ DEL PLA DE TREBALL.

Durant el transcurs del Pràcticum I i les seves fases, han sorgit alguns petits canvis, però prou importants per deixar constància en aquest Diari de Pràctiques.

La temàtica continua sent la mateixa, però més aviat és la ELABORACIÓ d'unes proves psicopedagògiques internes, sobre l'àrea instrumental de Llengua Catalana, aplicades (no a tots els cursos) només als cursos de final de Cicle Inicial, Cicle Mitjà i Cicle Superior (2n, 4t i 6è).

El motiu d'aquest canvi ha estat la feinada que comportava elaborar de nou les proves, ja que les que es passaven anteriorment es van desestimar. I vam considerar (la tutora de pràctiques, els coordinadors de cicles i jo,la practicant) que jo elaborés les proves de comprensió lectora a l'igual que es va decidir de passar-les a final de cada cicle.

El producte que acabaré elaborant serà el mateix, un material i recurs didàctic, que a la vegada seran unes proves psicopedagògiques, que permetran comparar l'evolució de l'alumnat al llarg del temps.

Les fases d'intervenció continuen sent les mateixes (veure entrada 1.INTRODUCCIÓ) però tot i està pensat per ser el Pràcticum I, a mesura que he anat fent les pràctiques, faltaria temps per poder acabar tot el procés amb totes les fases: la de realització de les proves als alumnes, la correcció, els resultats i les orientacions de millora; per aquest motiu podria acabar tot aquest Pla de Treball (procés) contemplant-ho amb el Pràcticum II, en aquest mateix centre que estic fent el Pràcticum I.