Cercar en aquest blog

dissabte, 13 de novembre del 2010

7. PAC3 - ANÀLISI DAFO.

L'anàlisi que presento té com a finalitat avaluar el funcionament general del centre educatiu on curso el Pràcticum I.
Es tracta d'una Escola Pública d'Educació Infantil i Primària i situada a les afores de Lleida. La temàtica concreta de la intervenció es basa en la revisió i reelaboració d'unes proves psicopedagògiques internes, sobre l'àreea instrumental de Llengua Catalana, aplicades a tots els cursos d'Educació Primària (1r, 2n, 3r, 4t, 5è i 6è). 
En aquest anàlisi hi ha quatre categories, dues fan referència a aspectes interns i les altres es refereixen a aspectes externs.

ANÀLISI 
DAFO
Situacions negatives
Situacions positives
INTERIOR (CONTROLABLES)
Debilitats:
* L'organització dificulta l'eficàcia i l'ús dels recursos humans.
* La quota de l’AMPA és elevada.
* Algunes famílies actualment tenen dificultats en pagar la quota de l’AMPA i això repercuteix en alguns recursos materials o en les activitats extraescolars.
* Cal pagar l’acollida matinal.
* Dificultats d’organització donat el nombre de professors en horaris, tutories, reunions, etc...
* Poc temps dedicat a la lectura i comprensió de llibre o conte.
* Manca alguna activitat extraescolar dedicada a fomentar la lectura als nens.
Fortaleses:
* Centre públic gestionat pel departament d’Ensenyament.
* Existeix un AMPA que gestiona el menjador, el transport i les activitats extraescolars, disposant dels recursos humans adequats com serien el monitors de menjador, d’esports, etc.
* El 98% de pares pertanyen a l’AMPA.
* L’AMPA posa a disposició del centre un psicòleg a temps parcial.
* Centre de doble línia que disposa de mestres tutors i especialistes (ed. musical, ed. Física, ed. Especial, etc...).
* L’escola disposa dels serveis de l’EAP (psicopedagog i logopeda).
* El centre s’ha reformat fa poc, ampliant les instal·lacions i està adaptat a les noves tecnologies.
* Disposa d’un pati molt gran amb diferents zones i molta vegetació.
* L’AMPA té un servei d’acollida matinal a partir de les 8 de matí.
* Bones instal·lacions educatives: aules, biblioteca, zones esportives, etc...
* Funcionament i implicació de l’AMPA.
* Bona imatge exterior.
* Participació en projectes educatius: PELE, llegim junts, llibres de text i agenda 21.
* La llengua vehicular del centre alhora de comunicar-se amb les famílies i amb les institucions és la Llengua Catalana, tan a nivell oral com escrit.
EXTERIOR (NO CONTROLABLES)
Amenaces:
* El centre està ubicat a les afores de la ciutat.
* No hi ha vivendes al voltant del centre escolar.
* Mancança de transport públic per accedir al centre.
* L’accés al centre a través/davant d’una carretera comarcal.
* Carretera molt transitada.
* Canvis de professorat per motius no controlables pel centre.
* Un 65% dels alumnes són de parla catalana i la resta de parla castellana.
* Hi ha més facilitat en adquirir publicacions en llengua castellana.
Oportunitats:
* Famílies de nivell mitjà-alt.
* Transport escolar gestionat per l’AMPA.
* El centre està ubicat pròxim a la població (a 6 km).
* Rotonda per facilitar l’accés al centre.
* Hi ha un tant per cent elevat de famílies de parla castellana que porten els seus fills en aquest centre per tal que puguin conèixer i emprar la llengua catalana adequadament.

7 comentaris:

  1. És bo que els pares estiguin tant integrats a l'escola dels seus fills, el que sobta una mica és que comentes que són families de nivell mitjà-alt i que tenen dificultats per pagar la cuota del AMPA.El que passa sovint és que si es vol tenir una educació de qualitat costa diners i s'ha de pagar. La llàstima també és lo del professorat que si perdurés més al centre es podria progressar a millor cada curs.

    ResponElimina
  2. Tot i que les famílies són de nivell mitjà- alt, cada vegada el poder adquisitiu és menor i les necessitats que estan creades són les mateixes i una de les coses que és recent pot ser aquesta.

    El professorat té dret a la mobilitat i el que pot ser un bé pel centre, doncs pot ser a nivell personal aquell mestre li interessa canviar de lloc, perquè la majoria de la gent tendeix a apropar-se al lloc on viu; per tal d'evitar grans desplaçaments.

    ResponElimina
  3. Hola!! després de llegir l'anàlisi DAFO sobre unes proves psicopedagògiques internes, sobre l'àreea instrumental de Llengua Catalana, voldria destacar el treball i la força de l'AMPA.

    L'AMPA del centre té força i iniciativa i el 98% de les famílies hi formen part. Aquest aspecte es podria aprofitar per millorar la competència comunicativa en català, de les famílies de parla castellana (que són un 35% de les famílies totals). La família és el primer agent socialitzador de l'infant, si aquesta utilitza la llengua catalana a casa o almenys en moments puntuals, possiblement el nivell de la competència en la llegua catalana de l'infant també millorarà.
    Què penses?

    ResponElimina
  4. Bones Concepció!

    De fet totes les circulars, comunicats, cartes, etc... dirigides a les famílies es fa en Llengua Catalana.

    També les entrevistes que es fan amb els pares i els tutors es fan en català; les reunions de l'AMPA també es fa en català; els monitors que realitzen les activitats extraescolars es procura que utilitzin la Llengua Catalana.
    Tot això, ajuda a millorar la competència comunicativa en Llengua Catalana.

    No se si es podria fer alguna cosa més...
    Tens alguna proposta?

    ResponElimina
  5. Després d'analitzar la teva anàlisi DAFO m'agradaria ressaltar dos aspectes: Per una banda es comenta que les famílies tenen dificultat per pagar la quota de l'AMPA i que això repercuteix en els recursos materials. Seria possible organitzar activitats per a recaudar un petit fons econòmic (teatre, cantades, manualitats,...)? De no ser així, els docents hauran d'aprendre a treballar amb el que hi ha, i cal tenir present que no sempre molts recursos són sinònim de qualitat, ja que sovint les coses més senzilles rutllen millor. Per altra banda, i com a tasca pròpiament psicopedagògica, considero que seria adequat engegar un projecte a nivell d'escola per potenciar la lectura i que motivés als infants de manera espontània. Hi ha moltes possibilitats dins d'aquest àmbit. Ho veus factible en el teu centre?

    ResponElimina
  6. No sé perquè però no se m'enllaça el meu nom amb el meu blog:

    http://leduilestic.blogspot.com

    ResponElimina
  7. Bones Mireia!!!

    Tens raó en quan dius que no sempre molts recursos són sinònim de qualitat, ja que sovint les coses més senzilles resulten millor.

    El que tu proposes d'engegar un projecte a nivell d'escola per potenciar la lectura i la motivació dels infants, crec que tindira bona acollida entre el professorat i l'alumnat, caldria planificar-ho i organitzar-ho. És molt bona idea i ho veig factible al centre on faig les pràctiques.

    ResponElimina