Cercar en aquest blog

dijous, 19 de maig del 2011

ANÀLISI DAFO

INTRODUCCIÓ

El context en el qual es desenvolupa és dins l’àmbit educatiu formal de 0 a 18 anys, en una Escola Pública de dues línies, d’Educació Infantil i Primària que està ubicada a l’extra-radi d’una ciutat.

La meva proposta se situaria dins d’una intervenció de caire global i sistemàtica amb l’objectiu de contribuir a la millora de la qualitat educativa del centre en qüestió, en concret la Llengua Catalana i a donar a tots els alumnes les oportunitats educatives per al desenvolupament de les seves capacitats. L’objectiu que voldria assolir és l’elaboració d’unes proves de Llengua Catalana, que millorin la comprensió, la velocitat i en conjunt l’eficàcia lectora dels alumnes i sigui útil al professorat del centre.

El producte que acabaré elaborant serà un material i recurs didàctic a la vegada que seran unes proves psicopedagògiques sobre l’àrea instrumental de Llengua Catalana. Aquestes proves que es passaran a finals de cada cicle (2n, 4t i 6è) i permetran comparar l’evolució al llarg dels cursos, al passar-se cada any. A partir dels resultats obtinguts de les proves d’eficàcia lectora, establiria un Pla de millora consensuat amb l’equip docent, d’aquesta manera desenvolupar una millora de la comprensió, la velocitat i l’eficàcia lectora de l’alumnat.
ANÀLISI DAFO


A NIVELL INTERN
DEBILITATS
FORTALESES
- Alumnes amb n.e.e dins les aules ordinàries.
- Tants recursos humans dificulta l’organització i eficàcia d’aquests recursos.
- La quota de l’AMPA és elevada.
- Algunes famílies actualment tenen dificultats en pagar la quota de l’AMPA.
- Cal pagar l’acollida matinal.
- Dificultats d’organització donat el nombre de professors en horaris, tutories, reunions, etc...
- Poc temps dedicat a la lectura i comprensió de llibre o conte.
- Manca alguna activitat extraescolar dedicada a fomentar la lectura als nens.
- Poca experiència en el rol de psicopedagog.
- Dificultat en trobar l’horari òptim per la realització de les proves.
- Inseguretat en fer l’estructura de la prova.
- Inversió de molt temps per realitzar tot el procés fins a arribar a elaborar el producte final (proves, graelles, barems, etc...)

- Centre públic gestionat pel departament d’Ensenyament.
- Existeix un AMPA que gestiona el menjador, el transport i les activitats extraescolars, disposant dels recursos humans adequats com serien el monitors de menjador, d’esports, etc.
- El 98% de pares pertanyen a l’AMPA.
- L’AMPA posa a disposició del centre un psicòleg a temps parcial.
- Centre de doble línia que disposa de mestres tutors i especialistes (ed. musical, ed. Física, ed. Especial, etc...).
- L’escola disposa dels serveis de l’EAP (psicopedagog i logopeda).
- El centre s’ha reformat fa poc, ampliant les instal·lacions i està adaptat a les noves tecnologies.
- Disposa d’un pati molt gran amb diferents zones i molta vegetació.
- L’AMPA té un servei d’acollida matinal a partir de les 8 de matí.
- Bones instal·lacions educatives: aules, biblioteca, zones esportives, etc...
- Funcionament i implicació de l’AMPA.
- Bona imatge exterior.
- Participació en projectes educatius: PELE, llegim junts, llibres de text i agenda 21.
- La llengua vehicular del centre alhora de comunicar-se amb les famílies i amb les institucions és la Llengua Catalana, tan a nivell oral com escrit.
- Experiència durant uns quants anys en diferents escoles i situacions com a tutora i especialista.
- La meva coneixença del centre degut a ser exalumna.
- Existència de materials de consulta.
- Promoure la millora de la comprensió lectora i eficàcia lectora de l’alumnat.
- Generar propostes de millora (sobretot pels nens de 2n de C.I. i de 4t de C.M.).
- Bona col·laboració amb la Direcció del centre, amb la psicopedagoga (tutora) i amb els coordinadors de cicle.
- Bona predisposició de la tutora del centre (psicopedagoga) per anar revisant els esborranys i el pla de treball.
A NIVELL EXTERN
AMENACES
OPORTUNITATS
- El centre està ubicat a les afores de la ciutat.
- No hi ha vivendes al voltant del centre escolar.
- Mancança de transport públic per accedir al centre.
- L’accés al centre a través/davant d’una carretera comarcal.
- Carretera molt transitada.
- Canvis de professorat per motius no controlables pel centre.
- Un 65% dels alumnes són de parla catalana i la resta de parla castellana.
- Hi ha més facilitat en adquirir publicacions en llengua castellana.
- Famílies de nivell mitjà-alt.
- Transport escolar gestionat per l’AMPA.
- El centre està ubicat pròxim a la població (a 6 km).
- Rotonda per facilitar l’accés al centre.
- Hi ha un tant per cent elevat de famílies de parla castellana que porten els seus fills en aquest centre per tal que puguin conèixer i emprar la llengua catalana adequadament.
- Bona implicació de les famílies.
- Proximitat al centre des de la vivenda.
- L’AMPA posa a disposició del centre un psicòleg a temps parcial.
- Disposa d’un pati molt gran amb diferents zones i molta vegetació.
- Recursos web que posa a disposició el Departament d’Ensenyament.
- Adaptació de la jornada laboral respecte a l’horari lectiu del Pràcticum I i II.


ESTRATÈGIES 


   1. Les Estratègies Ofensives: suposen aprofitar tant les fortaleses (internes) com les oportunitats (externes) per aconseguir el nostre objectiu.
- Aprofitar la bona implicació de les famílies (AMPA) a l’escola per coordinar i treballar de forma periòdica com una activitat extraescolar (Primària), per fomentar la lectura, la comprensió lectora, etc...
- Aprofitar la bona adaptació del centre a les noves tecnologies per fer més motivador la lectura i la seva comprensió amb l’ajut de la PDI.
- Mantenir aquestes proves d’avaluació psicopedagògica any rere any per veure els resultats interns i així comparar i anar adaptant les propostes de millora a la realitat dels alumnes del centre.  

   2. Les Estratègies Defensives: utilitzen les fortaleses del centre per minimitzar o contrarestar les amenaces (externes).
- Mantenir el bon suport de les famílies i així millorar les relacions entre les famílies i l’escola.
- Continuar amb la bona gestió i coordinació entre AMPA i escola, pel que fa a les activitats extraescolars.
- Iniciar les relacions entre AMPA i psicopedagog per coordinar activitats extraescolars, relacionades amb el foment de la lectura.
- Mantenir les activitats extraescolars al migdia, donat que els alumnes ja estan al centre, evitant nous trasllats per la carretera.
- Entrevistes amb la família juntament amb el tutor i psicopedagog en el cas que s’hagi detectat alguna problemàtica/conflicte.
 
   3. Les Estratègies de Reorientació: pretenen superar les debilitats (internes) aprofitant les oportunitats que ofereix l’entorn.
- Mantenir el servei de psicopedagog que l’AMPA posa a disposició de les famílies.
- Fer algunes activitats extraescolars per millorar el temps dedicat a la lectura.
- Gaudir de la lectura durant el bon temps a alguns espais que ofereix la grandària del pati amb la vegetació.
- Donar a conèixer i potenciar els recursos web que hi ha a la xarxa, referent a la lectura, llibres, contes, exercicis, etc...
- He anat superant les dificultats que m’he anat trobant amb l’ajut de la tutora i la meva dedicació horària.

  4. Les Estratègies de Supervivència: davant les debilitats (internes) i amenaces (externes) a les quals s’enfronta el centre, és necessari optar per un canvi per superar ambdues situacions.
- Demanda per part del centre i l’AMPA de poder disposar de transport públic d’autobús de la ciutat fins a l’escola.
- Fer una guia/orientació pel professorat nouvingut per seguir les pautes de proposta de millora establertes pel grup classe o de l’alumne individual.
- Elaborar un pla de treball entre el psicopedagog i la coordinació pedagògica, per les activitats extraescolars que estiguin dedicades a la lectura.
- Incorporar en les reunions de pares d’inici de curs, la figura del psicopedagog posant èmfasi en la importància del procés d’eficàcia lectora.

15 comentaris:

  1. Hola Núria,
    si et sóc franca, no sé per on començar... ; m'explico.
    Trobo que el teu pla de treball te tots els números per esdevenir un èxit.
    Sota el meu punt de vista, quasi cap dels ítems que indiques com a negatius són prou forts com per esdevenir un obstacle important per a la consecució dels objetius que et proposes. Potser es perquè ho comparo amb la majoria d'escoles públiques en les quals he treballat, i on les debilitats i amenaces que ens descrius són molt més elevades; i tot i això, els resultats de les accions que posavem en pràctica els mestres donaven fruit.
    Per a fer aquest anàlisi, en fixo sobretot en dos punts febles, que jo passaria a punts forts:
    - 65% d'alumnat catalanoparlant i
    - alumnes amb nee dins les aules (no tenen perquè entrar en les estadístiques i se'ls pot adaptar part del material).
    Per tot això t'animo a continuar endavant perquè el teu pla de treball dóna molt bones sensacions.
    fins aviat,
    lou

    ResponElimina
  2. Hola Núria,

    En les estratègies de supervivència parles d'una guia/orientació pel professorat nouvingut per tal de seguir les pautes de proposta de millora establertes pel grup classe o de l’alumne individual. Penso que no hauria de ser una estratègia si no que hauria de ser un requeriment per poder situar la persona que acaba d'aterrar en un centre per poder treballar. Donada la inestabilitat de les plantilles penso que aquesta estratègia és vital per treballar de forma coherent.

    ResponElimina
  3. RESPONENT A LA LOU:

    Gràcies per pensar que el meu treball pot esdevenir un èxit, simplement vaig aprofitar una demanda que feia l'escola (claustre).

    Referent als punts febles, tens tota la raó quan dius que no són prou forts, però els he volgut posar igual, ja que és un aspecte a tenir en compte i alguna cosa havia de posar, oi?.

    També cal pensar que és una escola pública, però que s'ha de pagar menjador, el transport, etc... i potser no tothom s'ho pot permetre i per aquest motiu l'emmigració no és un problema (encara), com a les escoles públiques que esteu reflectin vosaltres en els DAFOs.

    Ja penjaré i expleicaré com acaba el meu pràcticum!! (avere si serà un èxit)

    ResponElimina
  4. RESPONENT A LA NURIA:

    Tens tota la raó, però crec que això no es fa a cap escola o quasibé a cap.

    Per la meva experiència estic farta d'anar cada curs escolar a una o més escola/s diferent/s (ja que sóc substituta)i mai m'han donat cap guia/orientació de com he de tractar alguns aspectes o com he d'actuar davant d'alguns nens o situacions.
    I com dius tu donada la inestabilitat de les plantilles haria de ser vital per treballar de forma coherent.

    ResponElimina
  5. Hola Núria R.,

    Abans li he comentat a la Lou una debilitat comuna que teniu a la DAFO, que és la poca experiència en el rol de psicopedagoga.

    Com li he comentat fins que no ens trobem, un cop haguem acabat la carrera sobre el terreny no ens acabarem de situar i ubicar.

    Davant aquesta dificultat suposo que t’has sentit ben acollida per ser ex-alumna del centre i que també t’hauran ajudat si has tingut dubtes.

    ResponElimina
  6. Hola Núria R.,

    Menciones que hi ha alumnes amb NEE a les aules ordinàries. Quina tipologia de NEE presenten? Com se’ls atén?

    També dius que hi ha molts recursos humans. Des del centre com se’ls reparteix? Fan suport a les aules?

    ResponElimina
  7. Trobo sensacional i un punt fort a aprofitar en el teu centre la col·laboració de les famílies. Per tant, la meva suggerència és que "s'haurien d'explotar més" dins d'aquest pla de millora de la lectura. Per exemple creant sessions dins l'horari lectiu en el que els pares vagin a les aules a llegir llibres o compartir comentaris d'algun llibre que hagin llegit, demanant pares voluntaris que puguin ajudar a fer lectura individual, sobretot en aquells casos on els alumnes tenen més dificultats, fent grups de lectura voluntaris dirigits per algun pare on es faci una lectura en comú, organitzant alguna jornada d'intercanvi de llibres on els alumnes vegin com els seus pares també són lectors i mostren interès per la lectura, fomentant diferents tipus de lectura ( per exemple la lectur adel rebut del llum, del telèfon, la lectura d'una carta del banc, la lectura d'un fulletó de propaganda....)

    Són suggeriments .

    M.Àngels Megías

    ResponElimina
  8. RESPONENT A LA NOÈLIA Z.

    La debilitat de la poca experiència com a rol de psicopedagog, crec que tots ens hi trobem més o menys, però crec que calia ficar-ho.

    Però passa amb tot o almenys també em va passar quan vaig acabar la carrera de mestre de primària, musical, l'experiència no la vaig començar a agafar fins que no em vaig trobar dins una aula, jo sola i amb 25-27 nens. I a mesura que van passant els anys cada curs aprenc alguna cosa nova!

    ResponElimina
  9. RESPONENT A LA NOÈLIA Z.

    Pel que fa als alumnes amb NEE presenten diferents problemàtiques com per exemple autistes, algun sindrome de down, retard maduratiu. etc...

    Alguns tenen un vetllador escolar, d'altres estan a l'aula ordinària i van algunes hores a l'aula d'educació especial i en els moments de grup partit també es considera com un reforç tant pels alumns amb NEE, com pels altres.

    Pel que fa als recursos humans s'intenta fer el màxim de grups partits.

    ResponElimina
  10. RESPONENT M.Àngels Megías:

    Donat que els pares en general treballen sempre costa trobar disponibilitat horària per part d'ells, però si que es podria aprofitar per part dels avis que podrien venir a explicar contes als petits (educació infantil i CI de primària) i fer la lectura, algun comentari, la comprensió, etc...(tot el que comentes) a la resta dels cursos primària.

    Per part dels pares si hi ha alguna feina de caire intel·lectual com algun periodista, escriptor, il·lustrador, dibuixant... es mira de portar-lo i així poder participar i interactuar amb els alumnes i poder fomentar a escriure, llegir, redactar, dibuixar i posar text, etc... i d'aquesta manera poder motivar-los
    Prèviament hi ha un treball, on els alumnes s'han de preparar les preguntes que li podran plantejar a la persona convidada (el pare o la mare).

    ResponElimina
  11. Hola Núria,

    Comentes que l’objectiu del teu pràcticum és elaborar unes proves per avaluar l’eficàcia lectora de l’alumnat en llengua catalana. M’agradaria comentar-te 2 aspectes:

    1. Comentes que a nivell intern teniu tants recursos humans que dificulta l’organització i eficàcia d’aquests recursos. La veritat és que si es disposa de molts recursos humans teniu una gran avantatja, doncs teniu la possibilitat de poder organitzar-vos i fer molta feina.

    2. Quan al temps dedicat a la lectura i la comprensió, a més a més de les hores que es puguin invertir dins l’horari lectiu, com tu bé comentes, es poden realitzar activitats extraescolars per potenciar-ho. Tot i així, dins l’horari lectiu, es poden realitzar activitats alternatives que promoguin la lectura de l’alumnat. Al nostre centre, l’alumnat de primària fan el “BIBLIOPATI”, activitat que consisteix en aprofitar les estones d’esbarjo per llegir qualsevol tipus de llibre, còmic, conte... Hi ha un alumne encarregat d’entrar i treure el carret carregat de llibres. També poden fer préstecs de llibres
    També fem els “PADRINS DE LECTURA”, en què els alumnes de primària ensenyen i/o ajuden alumnes de cursos inferiors a llegir; aquest curs s’hi ha afegit els alumnes de l’ESO, que van 1 dia a la setmana a explicar contes als alumnes d’infantil.
    De cara al curs vinent, a l’ESO volem engegar un RACÓ DE LECTURA O DE BIBLIOTECA per a aquells alumnes que, a les estones d’esbarjo vulguin aprofitar per llegir o per endur-se un llibre de préstec a casa.

    3. Has pogut contactar amb l’assessor LIC (assessor en llengua, interculturalitat i cohesió social) dels Serveis Educatius de la teva zona,? És un professional expert en temes de llengua que penso podria ser d’utilitat treballar-hi per proporcionar orientacions i pautes de com poder enfocar aquesta avaluació de la llengua. I més en un centre com el teu on el 35% de l’alumnat no té com a llengua materna el català.

    Una abraçada!

    ResponElimina
  12. Hola Núria,

    Voldria comentar-te que la teva intervenció està molt ben planificada i l’anàlisi DAFO em sembla molt detallat i precís. Això sí, m’ha sobtat el fet de que apuntis com a dificultat el fet de que no hi hagi cap activitat extraescolar dedicada a fomentar la lectura. De veritat creus que seria imprescindible que existís? Entenc que estàs molt conscienciada amb la millora de la comprensió, la velocitat i l’eficàcia lectora de l’alumnat però potser és suficient amb les activitats que els alumnes realitzen ja dins de l’horari escolar, no creus? A més, estic convençut que des d’ara en endavant, amb l’ajut de les teves proves i l’establiment del pla de millora, resultarà encara menys necessari.

    I per cert, com és que hi ha més facilitat en adquirir publicacions en llengua castellana? És degut als hàbits de les famílies o al tarannà de la zona on està ubicat el centre?

    Ànims i bon acabament de les pràctiques,
    Salva.

    ResponElimina
  13. RESPONENT A LA MONTSE:

    1. El que a vegades passa és que tanta gent (ja que és una escola de doble línia) dificulta organitzar-ho tot bé i eficaçment. Per aquest motiu ho he ficat com a debilitat.

    2. De les activitats que comentes m'agafo la de “BIBLIOPATI”, que es podria fer com una activitat extraescolar, ja que l'escola disposa d’un pati molt gran amb diferents zones i molta vegetació.
    Pel que fa als PADRINS de LECTURA, ja s'havia fet amb el nom de "LLEGIM JUNTS", on s'ajuntaven alumnes de 6è de primària amb alumnes de 1r de primària, i així s'ajudaven a llegir, també es preparaven passes de diapositives tot explicant (els de 6è) contes als alumnes de 1r, etc...
    Ara desconec si es fa o no, crec que més aviat no es fa. Podria ser una de les activitats que es podrien recuperar.
    Moltes gràcies! m'has fet pensar en aquesta activitat!.

    3. Intentaré posa'm en contacte amb l’assessor LIC (assessor en llengua, interculturalitat i cohesió social) dels Serveis Educatius de la meva zona.

    Moltes Gràcies i una abraçada! ;)

    ResponElimina
  14. RESPONENT A EN SALVA:

    Havia pensat que es podria proposar aquesta activitat extraescolar un cop per setmana, perquè les altres activitats que es fan estan més relacionades amb l'esport i fer un cop a la setmana una activitat de lectura és canviar i també pot ser molt divertit i així arribar a canalla que no siguin tant de fer esport.

    Moltes gràcies i ànims!!
    ;)

    ResponElimina
  15. Hola Núria,
    veig una DAFO molt completa i com bé t'han comentat els companys amb moltes possibilitats també!
    Jo també voldria animar-te a que us aprofitéssiu una mica més dels pares donada la bona implicació que tenen amb el centre. Nosaltres a la nostra escola bressol aprofitem tot el que podem la implicació d'aquests per a que facin activitats amb els nens/es de l'escola, i realment són activitats molt enriquidores, tant pels pares com pels nens. Fa poc van venir tres pares que són músics a fer-nos un concert a l'escola bressol i va ser fantàstic, han vingut un parell de vegades més a fer titelles pels nens i a fer una obra de teatre amb ombres.
    Trobo que és una molt bona oportuunitat per implicar-los encara més i treure'n el màxim profit possible!
    En quant a les activitats a fer amb els alumnes nosaltres també fem a la nostra escola la de "padrins de lectura", els alumnes de sisè de primària els hi expliquen contes als nens de la nostra escola bressol i és una activitat molt enriquidora també. Ho dic perquè si no la feu podries aprofitar per proposar-la de nou i recuperar-la.

    A banda d'això, com a debilitat comentes la inseguretat que has tingut a l'hora d'elaborar l'estructura de la prova. Només dir-te que jo m'he sentit igual realitzant el meu pràcticum i penso que és normal, fins que no ens endinsem del tot no veiem lo complicada que és la nostra feina a vegades! Només voldria preguntar-te si t'has sentit recolzada per la teva tutora i resta de companys a l'hora de fer la prova? I com vas aconseguir finalment tirar endavant ja que també comentes la dificultat per manca de temps.
    Enhorabona i ànims!

    ResponElimina