Cercar en aquest blog

dissabte, 2 d’abril del 2011

5. NORMES D'APLICACIÓ

És important explicar als nois el sentit, la utilitat i la utilització dels resultats de les proves que realitzaran.

Deixant sempre un considerable marge de llibertat al mestre, segons les característiques de l’edat dels alumnes, suggerim que es podria parlar d’aquests punts:
- Necessitat de conèixer millor les seves dificultats individuals en la matèria explorada, amb la finalitat de facilitar un ensenyament més adequat a cadascú.
- Motivar-los perquè ho facin de la millor manera possible per tal que els resultats siguin fidels.
- Fer-los veure que els resultats no en pot sortir res de dolent per a ells (notes als pares, repeticions de curs...) i que, per tant, no s’han de neguitejar sinó que han de treballar tranquils. (no s’ha d’insistir massa en aquest punt si no es vol caure en l’efecte contrari del que es pretén).
- Arribar a la conclusió que copiar els resultats els perjudicarà, ja que no es podran beneficiar adequadament de l’ajut individualitzat posterior a les proves.
Tot mestre ha estat informat prèviament.
Triar adequadament el lloc i l’hora. Procurar que hi hagi tranquil·litat, que s’evitin les interrupcions de terceres persones, que hi hagi un clima tranquil, que els alumnes no estiguin massa cansats o bé excitats.
És necessari que siguin administrades en silenci. Advertir-los que en aquesta hora no hi ha d’haver comunicació entre ells, ni oral ni gestual. Situar-los amb suficient separació per assegurar que no podran mirar-se el treball els uns als altres. Assegurar-se que tots han entès perfectament la mecànica de la prova. 
Les instruccions de l'habilitat lectora, que s’han de seguir per a l’aplicació de la prova són les següents:
    a)    Donar el text.
    b)    Dir al nen que haurà de llegir en veu alta.
   c)     Dir-li que ho faci tan bé com sàpiga i que no interrompi la lectura per cap motiu: si no coneix el que vol dir una paraula, li direm que ja li ho explicarem a l’acabament.
d)    Dir-li que ha de començar pel títol del text.
e)    Dir-li que el deixarem que llegeixi tot el text sencer.
Una vegada donades les instruccions al subjecte i havent verificat que les ha comprès correctament, farem els passos següents:
a)    Dir-li que ja pot començar a llegir
b)    Immediatament posarem en marxa el cronòmetre.
c)     Deixar-li que llegeixi tot el text sencer.
d)    Mirar quan de temps ha estat llegint tot el text, els errors que ha fet i altres observacions i anotar-ho a la graella pertinent.
e)    Finalment és el moment adequat per a resoldre els dubtes que hagi tingut el nen/a, respecte a les significacions d’algunes paraules o altres qüestions relacionades amb la lectura.
Es computaran com a errors:
- Alteracions que afectin fonèticament la paraula:
  • Canvi de so vocàlic i consonàntic.
  • Transposicions de lletres o síl·labes.
  • Omissions de sons, síl·labes o paraules.
  • Addicció de sons, síl·labes o paraules
No es computaran com a errors:
- Les repeticions de paraules o síl·labes degudes a la inseguretat de la lectura.
- La mala accentuació de mots.
- Els enganxaments o trencaments de mots.
- La dificultat de pronunciar una lletra determinada (iotacismes, rotacismes...).
Les instruccions que s’han de seguir per a la comprensió lectora són:
a)     Deixar davant de l’alumne un exemplar (lectura + preguntes) de cara avall.
b)    A mesura que es van seient al lloc, dir als nens que no el girin l’exemplar fins que els ho avisem.
c)     Recordem la finalitat de la prova: es vol saber si entenen el que llegeixen.
d)    Dir-los que un cop comencin la prova, només cal que segueixin les instruccions dels enunciats, que han d’interpretar per ells mateixos.
e)     Instar-los a fer-ho tan bé com sàpiguen. I intentar completar totes les preguntes.
f)     Dir-los que tenen 40 minuts per realitzar la prova i que en finalitzar el temps deixaran els fulls davant seu de cap per avall.
Quan els grup-classe estigui a punt per a l’execució de la prova, es procedirà de la manera següent:
   a)     Donar-los la senyal per girar l’exemplar.
   b)    Primer tenen 10 minuts per fer la lectura del text (que coincideix amb el de l’habilitat lectora) i quan s’acaba deixaran el full a l’inrevés.
   c)     Fer-los posar el nom i les dades de l’encapçalament; però que no iniciïn la prova fins que rebin la senyal.
d)    Donar-los el senyal per començar les preguntes, sense consultar la lectura.
e)     Engegar el cronòmetre de forma simultània al senyal de començament, per controlar l’hora d’inici per així calcular els 40 minuts.
f)     Recollir l’exemplar de cada alumne un cop transcorregut el temps.
g)     Si algun alumne acaba abans de temps, s’esperarà assegut fins al final del temps donat.

2 comentaris:

  1. Aquestes normes d'aplicació les has pogut aplicar prèviament abans d'engegar tot el procés avaluatiu?

    M.Àngels Megías

    ResponElimina
  2. Aquestes normes són pel moment en que es passaran les proves, encara que n'hi ha alguna de genèrica que ja es fa en un control o examen dins de l'aula ordinària.

    ResponElimina